Komunikácia
Komunikácia je dôležitým aspektom našich vzťahov, nášho profesionálneho uplatnenia a spokojnosti v živote. V kolektívnych športoch je dôležitým predpokladom efektívneho fungovania tímu. Či už je to komunikácia medzi spoluhráčmi, komunikácia hráč – tréner, komunikácia s funkcionármi, rozhodcami alebo predstaviteľmi médií. Kvalitnejšia a efektívnejšia komunikácia znamená zlepšenie efektívnosti tímových procesov a zvýšenie predpokladov pre maximalizáciu výkonov. Nielen v kolektívnych športoch, ale aj u jednotlivcov je komunikácia dôležitým predpokladom spokojnosti a sebarealizácie.
Poznáme tri základné druhy komunikácie:
- Pasívna – neistá, prispôsobivá, súhlasná, človek nedáva najavo svoje názory, pocity a požiadavky, časté ospravedlnenia, obranné formulácie, obavy z kritiky.
- Agresívna – dominantná, povýšenecká, manipulatívna, snaha presadiť sa na úkor iných, často zvýšený hlas, výsmech, podceňovanie, urážanie, irónia.
- Asertívna – primeraný spôsob sebapresadenia a vyjadrenia vlastných pocitov, názorov a požiadaviek. Vecný a neústupný štýl, sebavedomé presadenie oprávnených nárokov, pokojné riešenie situácií, vedomé vyhýbanie sa komunikačným faulom.
Pri zdokonaľovaní komunikácie pracujeme napr. na nasledujúcich schopnostiach:
- jasný a zrozumiteľný štýl komunikácie,
- uvedomenie a kontrola vlastných komunikačných návykov,
- aktívne počúvanie,
- neverbálna komunikácia,
- asertívne komunikovanie,
- riešenie konfliktov,
- schopnosť kladenia otázok
- poskytovanie spätnej väzby.
Pre trénerov, lídrov športových tímov, manažérov, pracovníkov, ktorí vo svojej profesii intenzívne pracujú s inými ľudmi, sú komunikačné schopnosti kľúčovými z hľadiska úspešnosti a efektívnosti. Uvedomenie si charakteru vlastnej komunikácie a práca na jej zlepšovaní vám môže výrazne zlepšiť spokojnosť v súkromnej aj profesionálnej oblasti.